Această platformă este un proiect al Asociației Politeia, realizat cu sprijinul a mii de oameni care, de-a lungul timpului, au fost alături de noi semnând petițiile noastre și participând la activitățile noastre.
Asociația Politeia este un ONG înființat în anul 2014. În cei 10 ani de activitate am desfășurat proiecte educaționale și sociale, având ca scop sprijinirea și încurajarea organizării, de la organizarea comunitară, între vecini, până la organizarea la locul de muncă și la școală, între colegi.
De 3 ani, încercăm să aducem pe agenda publică nevoia de a învăța în școală care ne sunt drepturile la locul de muncă și, anual, organizăm Tabăra de vară Politeia.
Proiectul Ce drepturi am a pornit de la o constatare simplă, dar esențială: chiar dacă majoritatea dintre noi ne petrecem mai mult de jumătate din viață ca angajați, tinerii intră pe piața muncii fără să aibă un bagaj minim de cunoștințe privind drepturile la locul de muncă. Într-un sistem educațional în care educația civică este adesea marginalizată, drepturile la locul de muncă nu sunt nici măcar menționate. În liceu sau în învățământul gimnazial, nu învățăm ce înseamnă un contract de muncă, ce drepturi avem, cum ne putem organiza sau cum ne putem apăra colectiv interesele.
Din 2021, am început să facem lucruri concrete pentru a aduce această temă în atenția publică, prin proiectul „Elevi activi = viitori cetățeni și lucrători respectați”. Ne-am propus să introducem în programa școlară elemente de educație despre drepturile la locul de muncă și să contribuim la formarea unei generații de tineri informați și care înțeleg importanța organizării colective.
Am început printr-un studiu despre tinerii pe piața muncii din România, care a identificat provocările și lipsa de sprijin cu care se confruntă aceștia. Am desfășurat peste 30 de ateliere în licee și universități din București, Ilfov și Ialomița, unde peste 2200 de elevi și studenți au aflat pentru prima dată ce drepturi au la muncă. O parte dintre aceștia au rămas alături de noi, participând la ateliere de advocacy și sesiuni de formare aprofundate și înscriindu-se la tabără de vară, unde am pus la cale împreună o campanie de advocacy la nivel național.
În paralel, am lansat platforma cedrepturiam.ro, care adună resurse utile și articole scrise de tineri și specialiști. Campania de advocacy a inclus evenimente publice, consultări cu instituții, solicitări de informații, acțiuni de informare și o petiție semnată de peste 1200 de persoane, prin care am cerut includerea acestor teme în programa școlară.
În 2023, am prezentat Ministerului Educației o propunere pentru includerea în planurile-cadru a unor elemente ce țin de drepturile la locul de muncă, iar răspunsul autorităților a fost inițial promițător, dar până acum aceste angajamente nu s-au materializat în manuale sau programe clare. Recent, am reiterat importanța acestor subiecte în dezbaterea publică privind planurile-cadru pentru liceu, subliniind că tinerii trebuie să fie pregătiți nu doar pentru examene, ci și pentru viața profesională: ce înseamnă un contract, cum pot acționa colectiv, cum pot accesa sprijin sindical și cum pot contribui activ la o societate mai echitabilă și mai democratică.
Continuăm munca noastră. Prin noul proiect, „Munca în imaginarul socio-cultural – deconstrucții discursive”, adăugăm un nou strat acestui demers: ne uităm la muncă nu doar ca activitate economică, ci și ca fenomen social, cultural și politic. Prin activitățile din cadrul acestuia (cercetare, ateliere diverse, newsletter) explorăm cum este percepută munca în societate și ce discursuri circulă despre ea. Învățăm de la experți cum putem privi munca prin lentile diferite – ale inegalității, ale justiției sociale, ale genului, ale organizării colective – și producem propriile noastre narațiuni despre muncă și drepturile noastre.